Chełmskie podziemia kredowe czyli Chełm zwiedzany pod ziemią…

Odwiedziłem Wieliczkę już nie raz. Miałem takie szczęście, że byłem też w nieukończonym jeszcze tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Udało mi się raz zobaczyć tajemnicze piwnice w Hrubieszowie. W końcu po kilkukrotnym przejechaniu przez Chełm tranzytem postanowiłem zobaczyć do miasto dokładniej.
O podziemiach kredowych w Chełmie słyszałem już kilka opinii – że warto je zobaczyć, trzeba je zwiedzić i że są unikatowe.
22 lipca 2015 roku będąc w Chełmie postanowiłem zobaczyć owe podziemia na własne oczy. Towarzyszyła mi wiernie moja ekipa.
Wejście do Chełmskich Podziemi Kredowych znajduje się przy ulicy Lubelskiej. Jest to typowy PRL-owski klocek, w którym można nabyć bilety oraz zakupić pamiątki. Cena biletu jest przystępna. Zwiedzanie trwa około 60 minut. Należy zabrać ze sobą coś ciepłego. W dniu zwiedzania na słońcu panowała temperatura +33 stopni Celsjusza.
W podziemiach natomiast panuje stała temperatura utrzymująca się na poziomie +9 stopni Celsjusza i wysoka wilgotność – około 70% do 85%. Długość trasy turystycznej to 2000 metrów. Same podziemia kredowe mają podobno od 15 do 40 km długości. Liczebność grupy, którą prowadzi przewodnik wynosi około 20 osób więc nie ma przepychania się, ścisku i spokojnie można wykonać zdjęcia.

Wejście początkowo odbywa się po schodach – schodzimy na głębokość około 20 metrów pod ziemię. Trasa turystyczna ciągnie się pod ścisłym centrum Chełma. W podziemiach zaznaczone są główne ulice oraz kamienice. Warto jednak zabrać bezpłatny plan podziemi wraz z opisem trasy turystycznej. Ciekawostką jest m.in. spotkanie z „duchem Bieluchem” czyli legendarnym opiekunem podziemi kredowych.
Wycieczka w połączeniu z opowieściami przewodnika to bardzo udany czas. Nie było nudno, trasa się nie dłużyła i nie było też popędzania grupy.

Jeśli ktoś z Was będzie kiedyś w Chełmie to obowiązkowo musi odwiedzić podziemia kredowe. Poniżej przedstawiam kilka zdjęć oraz wykonaną poglądową mapę podziemi, które udostępnione są do zwiedzania.

~ - autor: chosse w dniu 22 Lipiec 2015.

Jedna odpowiedź to “Chełmskie podziemia kredowe czyli Chełm zwiedzany pod ziemią…”

  1. zdecydowanie #geoturystyka🙂

Skomentuj

 
