Photo Day 3.0 czyli Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku…

             .

1 lutego 2009 roku o godzinie 10:30 odbył się zorganizowany przez portal MM Trójmiasto wypad na focenie pod nazwą Photo Day 3.0.

Miejscem, które zostało udostępnione maniakom fotografii były Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku oraz tereny przyległe.

ZNTKiM mieszczą się w Gdańsku-Przeróbce przy ul.Siennickiej 25.

.

Podczas fotodnia można było wejść do hali naprawczej, zobaczyć gotowe elektrowozy oraz pozwiedzać to co zostało z dawnych zakładów (teren obecnie jest podzielony między mniejsze firmy specjalizujące się w różnych dziedzinach).

.

Trochę historii zakładu (z Wikipedii):

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku-Przeróbce, Sp. z o.o. mieszczą się na Przeróbce i powstały w latach 1910-1920 jako Eisenbahn Hauptewerkstatt Danzig-Troyl (Główny Warsztat Kolejowy Gdańsk-Trojan), w skrócie: EHW Danzig-Troyl.

Zakłady zostały wyposażone w największe (w ówczesnych czasach) na Pomorzu Gdańskim hale przemysłowe – np. hala napraw wagonów ma rozmiary 251×103m, zaś hala napraw lokomotyw ok. 166×102m.

Po zakończeniu I wojny światowej, na mocy artykułu nr 107 traktatu wersalskiego, w 1922 zakłady wraz z dawną Stocznią Cesarską w Gdańsku przekazano na 50 lat w bezpłatną dzierżawę nowo utworzonej międzynarodowej spółce International Shipbuilding & Engineering Co Ltd, używającej też nazwy Danziger Werft und Eisenwerkstatten AG z 20 % udziałem kapitału polskiego (reprezentowanym przez Bank Handlowy w Warszawie), 20 % Wolnego Miasta Gdańska (Danziger Privat AG), 30 % W. Brytanii (fabrykę wagonów Cravens Ltd) i 30 % Francji (Gdańską Grupę Przemysłową Groupement Industriel pour Danzig).

W okresie II wojny światowej zakładami zarządzały Koleje Rzeszy Niemieckiej.

Po wyzwoleniu w 1945 zakłady nosiły nazwę Warsztatów Głównych Gdańsk-Trojan, Warsztatów Kolejowych PKP, od 1952 Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego.

Był okres, że zakłady zatrudniały ponad 3000 pracowników oraz miał własną szkołę dla osób pracujących, która najpierw mieściła się na terenie zakładu a następnie została przeniesiona do budynku po hotelu robotniczym.

Z ciekawych obiektów jakie można zobaczyć to wieża ciśnień, ciekawy układ drogowy zakładu oraz terenów przyległych (dzielnicy).

Na Przeróbce dużo jest pozostałości po latach świetności zakładu – m.in. boisko sportowe na ul.Przetocznej, dzwonki sygnalizujace zmiany w zakładzie oraz PSM „Kolejarz” – czyli spółdzielnię mieszkaniową.

Obecna przychodnia lekarska miała być halą sportową dla mieszkańców, sklep spożywczy był kiedyś kinem oraz klubem osiedlowym.

Na terenie dzielnicy było też sporo miejsc gdzie znajdowała się „mała architektura” czyli duże PRL-owskie reklamy zakładowe.

.

Z zakładem jest też związana historią seryjnego mordercy ps. „SKORPION”.

Skorpion a raczej Paweł Tuchlin był zatrudniony w ZNTK.

Był to jeden z legendarnych seryjnych morderców na tle seksualnym. Jego ofiarami były młode dziewczyny w wieku 18-20 lat zamieszkałe w Gdańsku i w okolicach.

Tuchlin pierwszy raz zaatakował w 1975 roku. Mordował swoje ofiary metalowym prętem a następnie młotkiem, następnie rozbierał ciała denatek i dokonywał czynów lubieżnych – nie odbywał jednak stosunków płciowych z ofiarami.

Do 8 grudnia 1982 roku nie wiązano morderstw w jedną logiczną czałość. Po morderstwie Bożeny S. (8.12.1982) zmieniono tą wizję. Powstała specjalna grupa dochodeniowa o nazwie „Skorpion” na czele ze Stefanem Chrzanowskim.

18 styczna 1983 roku Milicja Obywatelska znalazła przy jednej z ofiar młotek z napisem ZNTK.

Tuchlin był tak pewny siebie, że jednej z ofiar zjadł bułki które niosła i zapił śmietaną.

Tuchlin został zatrzymany przypadkowo dopiero 31 maja 1983 roku. W toku śledźtwa został oskarżony o 11 zabójstw i 10 usiłowań. Wyrok wydano 6 sierpnia 1985 roku. Tuchlin za 9 zabójstw i 10 usilowań został skazany na wyrok śmierci, który został wykonany w Gdańsku przy ul.Kurkowej 12 w dniu 25 maja 1987 roku.

Tuchlin był okrutną i moze i chorą osobą o czym świadczą m.in. stenogramy z rozpraw:

(Sędzia): – A ile podejrzany uderzeń zadał ofierze?

(Skorpion): – To się nigdy nie liczy… ręka sama chodzi.

.

Obecnie naprawy taboru odbywają się jedynie w jednej hali, zaś pozostałą powierzchnię dzierżawi cały szereg firm m.in. producent jachtów i kadłubów – firma Maritim LTD.

.

Wyprawa po terenach ZNTK odbyła się razem z Adamem i jego fotograficzną ekipą. Dzięki za wspólny wypad.

Obok nas było dodatkowo ponad 400 innych osób.

.

.

.

Nowa galeria ze zdjęciami:

1 – Aby zobaczyć zdjęcie należy najechać kursorem myszy na zdjęcie.

2 – Kliknąć raz prawym przyciskiem myszy na zdjęcie.

3 – Zaznaczyć „Otwórz w nowym oknie”.

4 – Zdjęcie pojawi się w nowym oknie.

.

 

~ - autor: Chosse w dniu 1 lutego 2009.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

 
%d blogerów lubi to: